Kan je je geld opeisen als je onder bewind staat?

mijn vader regelt sowieso altijd mijn geldzaken niet omdat ik schulden heb ,k wil bijvoorbeeld een nieuwe computer kopen maar hij is er niet mee eens het heeft geen zin om de oven in gesprek te gaan dat stadion ben ik al gepasseerd deze geldzaken staan ook niet onder toezicht van de rechter We hoeven ons niet te verantwoorden wat eerst wel was,maar ik heb wel gehoord dat ik mijn geld kan opeisen moet dat bij de kantonrechter of bij wie dan ? buiten me vader om

2 weken geleden
in: Wetgeving
3.1K
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
De kantonrechter besluit of iemand onder bewind komt te staan. Als de kantonrechter dat besluit wordt er een bewindvoerder benoemd. Die gaat over jouw geld. Dan heb je niks meer te eisen. Als je iets duurs wilt kopen en de bewindvoerder is het daar niet mee eens, kun je de kantonrechter toestemming vragen.
Alleen de kantonrechter kan beslissen om het bewind op te heffen. Als dat gebeurt ben je zelf weer verantwoordelijk voor het geld.
Als je vader je geld beheert en er is geen sprake van bewindvoerder dan zul je met hem moeten regelen.
tinus1969
2 weken geleden
@ hoi23, Ben je meerderjarig?
tinus1969
2 weken geleden
En heb je zelf inkomen?
hoi23
2 weken geleden
Ik heb een uitkering ik ben all lang 23 + het is niet via de rechter dat was eest wel maar nu sins een paar jaar niet meer
Utrecht
2 weken geleden
Niet brutaal bedoeld, maar uit jouw reacties / manier van schrijven lijkt het alsof je zwakbegaafd bent of een lichte verstandelijke beperking hebt. Is dat dan niet de reden waarom je vader jouw financiën beheerd?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
@Utrecht
Voor het feitelijke antwoord op de vraag is de REDEN waarom de vader het geld beheert niet van belang. Alleen het feit DAT hij, blijkbaar, het geld beheert, en met welke autorisatie hij dat doet.

Antwoorden (2)

Als je onder bewind staat en je vader is bewindvoerder dan is je vader de gene die over jouw geld beslist. Dat is het hele idee ervan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
hoi23
2 weken geleden
Sommige mensen die zeiden dat ik het kan opeisen buiten hem om omdat het mijn geld is en dat ik het op kan eisen Maar bij wie kan ik dan terecht
tinus1969
2 weken geleden
Sta je formeel onder bewind via de rechter?
tinus1969
2 weken geleden
Ben je meerderjarig en heb je eigen inkomen?
hoi23
2 weken geleden
Nee niet via de rechter dat was eerst wel maar nu niet meer all een paar jaar niet meer
hoi23
2 weken geleden
Ik ben all lang 23 +
ronron1212
2 weken geleden
in de vraag stel je dat je onder bewind staat dus wat is het nu?
Je staat niet onder bewind, en je geld opeisen is heel simpel. Open een eigen bankrekening als je die nog niet hebt en verzoek de uitkeringsinstantie om de uitkering voortaan naar je eigen rekening over te maken.
tinus1969
2 weken geleden
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Volgens mij is dat niet de vraag. VS wil iets kopen en zijn vader is het daar niet mee eens. Nu wil hij een deel van zijn (spaar)geld hebben om alsnog de aankoop te kunnen doen. Wat betreft het openen van een bankrekening:
VS zal er ook voor moeten zorgen dat rekeningen betaald gaan worden. In ieder geval zorgverzekering. Mogelijk recht op zorgtoeslag. Ook regelen.
Misschien moet er huur betaald worden, energie, water. Aansprakelijkheid verzekering. Etc. Met alleen maar een rekening openen en uitkering ontvangen is het vragen om problemen, op termijn.
tinus1969
2 weken geleden
@ikhebgeenidee, ik geef hier antwoord/concrete oplossing voor de vraag/situatie zoals die uit toelichting en reacties blijkt. Die komt er op neer, dat ze nu gene controle heeft over haar geld, en dat wel wil - en dan is een eigen bankrekening waar jouw uitkering wordt gestort toch echt stap 1.
En natuurlijk komt dat ook met verantwoordelijkheden (betalen huur, energie etc). Maar als je 23 bent en niet onder bewind staat, dan moeten we er maar even van uitgaan dat je die verantwoordelijkheden aan kunt.