Kan ik een vast contract met een vast aantal uren eisen?

Hallo allemaal,

ik ben sinds januari 2011 in dienst bij een supermarkt. Ik heb destijds een half jaar contract gekregen tot de zomer. Dit was met opzet gedaan omdat ik anders te duur was op lange termijn (ik was 23 onderhand 25). Nu is het zo dat per mei 2011 wij overgenomen zijn door een franchise. Deze heeft destijds besloten mijn contract stilzwijgend te verlengen, dit gebeurde dus nogmaals in de zomer van 2011, weer in januari 2012 en de zomer van 2012 en nu in januari 2013 (4e verlenging) is net gepasseerd en ik ben alweer aan het werk geweest in principe dus contractloos nu.

Nu hoor ik net dat er 2 jongere mensen op de afdeling komen en vrees ik lichtelijk voor mijn uren. Mijn contract is per 17 januari officieel afgelopen en dusdanig stilzwijgend verlengd aangezien ik na deze datum alweer gewerkt heb.

Ik werk ongeveer tussen de 12 en de 15 uur per week voor het afgelopen half jaar, de periode daarvoor en zeker vorig jaar heb ik zelf meer uren gedraaid op maandbasis. Maar de baas wil kosten besparen en heeft mijn uren naar beneden gedraaid.

Nu is mijn vraag of ik dus aanspraak heb op een vast contract aangezien ik dit zelf wel denk, maar hoe pak ik dit aan? Kan ik een contract voor onbepaalde tijd eisen met hierin een vast aantal uren a 12 tot 15 uren zoals ik de laatste half jaar gewerkt heb? Ik heb officieel volgens mijn eerste contract een 0 uren contract en vandaar mijn vraag.

Hopelijk krijg ik hier een goed antwoord hoe ik het moet aanpakken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk , !! Meestal 3 x verlengen max 3 jaar dan of 3 maanden uit dienst of blijvend . Maar let op !! Er is zo 4 terug een uit zondering op (al weer geweest) dat jonge mensen toen jonger dan 24 een jaar langer (een maal extra verlengen met een jaar ) mogelijk was . Het moment van in dienst bepaalt dat . Het doel was dat werkgevers niet massaal zouden ontslaan niet om goedkoper uit te zijn, maar om dat ze de toekomst qua werkzaamheden konden inschatten en moment van vast in dienst of ontslaan konden verschuiven . Deze uitzondering is afgelopen herfst weer even geruisloos afgeschaft als dat hij toegestaan was . Er is vrij weinig bekendheid over zowel bij werkgevers als bij werknemers organisatie's . Maar het lijkt er op dat jouw werkgever daar geen gebruik van heeft gemaakt , er staat toch niks van in je AO ? Nu gewoon afwachten wat wetgever jou wil aan bieden . Je hebt in feite nu al recht op het gemiddelde aantal uren die je het laatste jaar hebt gewerkt , wil werkgever dat verminderen hoef jij daar NIET mee akkoord tegaan , hij moet daar dan eigenlijk jou daar voor ontslaan . Behalve als hij dus een beroep doet op boven staande wat ik niet denk , want je hebt ook geen nieuwe AO gekregen op tijd dus nu feitelijk vast in dienst . Hij kan jou ontslag met wederzijds goed vinden laten tekenen niks mis mee als je daar een vergoeding bij krijgt zeg 5 maand salarissen. Raadpleeg een rechts winkel als het serieus wordt succes.

Het beste antwoord

Op grond van een wet in 2010 (die gold tot 2012) zijn tijdelijk vier arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd voor jongeren tot 27 toegestaan. Ik ga ervanuit dat je jonger dan 27 bent. Die wet lijkt me hier echter niet meer van toepassing omdat je, door nu nog steeds te werken, voor onbepaalde tijd in dienst bent.

Als ik je contracten goed optel, waren het deze
1. jan. 2011-zomer 2011 (franchiser heeft alles mee overgenomen, dus contract liep door)
2. zomer 2011-januari 2012
3. januari 2012-zomer 2012
4. zomer 2012-januari 2013

Volgens mij heb je nu recht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd voor het gemiddelde aantal uren dat je de laatste drie maanden hebt gewerkt (12-15 uur/week) ('rechtsvermoeden van arbeidsomvang')

Als de werkgever nu nog van je af wil (en jij niet van hem) kan dat alleen als hij een ontslagvergunning voor je aanvraagt of ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter. Je zou dan echter recht kunnen krijgen op schadevergoeding, als het een 'kennelijk onredelijk ontslag' betreft. Simpelweg 'niet meer oproepen' maakt geen einde aan de arbeidsovereenkomst.

Voor de volledigheid: dit geldt zolang de "supermarkt-CAO" hier niet van afwijkt.

Tot slot nog dit (geschreven vanuit werkgeversperspectief)
"Werkgevers en werknemers sluiten steeds minder vaak nul uren contracten af. Dit komt door de Wet flexibiliteit en zekerheid die in 1999 werd ingevoerd. Deze wet heeft de rechtspositie van oproepkrachten sterk verbeterd, maar ook de flexibiliteit aangetast. Zo is het moeilijker geworden om de loonbetalingsplicht uit te sluiten. Het is ook moeilijker geworden om werknemers met een nul uren contract lang in ‘flexibele dienst’ te houden. Dit komt door het ‘rechtsvermoeden arbeidsomvang’. Iemand met een nul uren contract die vaak wordt opgeroepen, heeft daardoor soms al snel recht op een vast contract. Dat schiet het doel van het nul uren contract voorbij, houd dus goed bij hoe vaak en hoe lang u oproepkrachten op laat draven. "
http://www.hrpraktijk.nl/ads/Nul_uren_contract.html

Ik denk overigens, dat jouw werkgever dit niet voorzien heeft.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik snap er geen bal van maar als je na afloop van je derde (en heel soms vierde) contract toegelaten wordt op het bedrijf HEB je een vast contract. Je hebt volgens mij nu je vijfde contract binnen omdat het nieuwe bedrijf je contract stilzwijgend verlengd had.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als een bus. Je hébt al een vast contract, dus ze mogen je niet meer zomaar ontslaan. Je hebt een vast contract mét een aantal uren, ik weet niet precies hoe die berekend worden, dat zou je bij een rechtswinkel even kunnen vragen.
Je werkt dus zéker niet contractloos, het is alleen misschien wel verstandig een papieren contract te vragen (dan zie je direct hoeveel uren ze je geven en kan je daar eventueel nog een opmerking over maken of het laten veranderen voor je tekent)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik mij niet vergis hangt inderdaad mijn uren aantal af van de afgelopen 3 maanden, heb dit snel even via google weten op te zoeken en gelijk maar de link even opgeslagen. Hier kan ik in elk geval mee verder dus alvast bedankt voor de hulp zover, zijn er nog meer mensen die hier informatie over hebben dan hoor ik dit graag! Nooit verwacht dat ik de strijd aan zou moeten gaan met die 16 jarigen :p al zou ik zo terug stappen naar die leeftijd :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, die 16 jarigen zouden nooit worden aangenomen als er geen minimum jeugdloon was. Voor jou zijn er veel meer baantjes beschikbaar die je kunt doen!